Wie ben ik

Op mijn zevende begon ik met pianospelen, later kwam daar ook de viool bij. Toen het op een beroepskeuze aankwam koos ik eerst voor de Gezondheidszorg. Maar muziek speelde altijd een grote rol in m'n leven.

Uiteindelijk kwam het er toch van: op m'n veertigste deed ik Staatsexamen en haalde het diploma Docerend Musicus, hoofdvak piano. Uit bewondering voor de jazz en de geïmproviseerde muziek ben ik toen ook les gaan nemen bij een jazzpianist en volgde ik workshops. Dat bracht me in contact met een jazz-zangeres met wie ik een repertoire opbouwde van jazz- en popsongs. Vanzelfsprekend begeleid(de) ik ook zangers uit het klassieke repertoire.

Ik ben lid van de EPTA (European Piano Teachers Association) en maak deel uit van de werkgroep Beginnersmethoden. Deze werkgroep onderzoekt de (vele) methodes aan de hand van een aantal criteria en die informatie helpt bij het kiezen van de juiste methode voor de leerling. Ook ben ik lid van een club van pianodocenten in Amsterdam, het APK (Amsterdams Pianodocenten Kollektief). Op de tweede zaterdag van elke maand zijn wij te horen bij het Centrum voor Beeldende Kunst (CBK, Oranje Vrijstaatkade) van 12.30 uur tot 13.30 uur. Verder ben ik lid van de KNTV (Kon. Ned. Toonkunstenaars Ver.)

Over mijn manier van lesgeven: ik kan niet zeggen welke methode ik gebruik, er is veel keus en iedere leerling is anders. Zo houdt de ene leerling er meer van om van blad te spelen, de andere leerling leert alles zo snel mogelijk uit het hoofd en heeft het liefst dat de docent alles voor doet. De een houdt van klassiek, de ander meer van liedjes of pop. Bij iedere leerling stel je een zo volledig mogelijk programma samen, waar een aantal elementen inzit: lezen, techniek, theorie, klassiek, lichte muziek, gehoortraining, 'uit het hoofd-liedjes'. In principe gebruik ik een methode (bijvoorbeeld Hal Leonard, Alfred of Piano Adventures) met daarnaast andere muziek die ik geschikt vind voor de leerling. De verhouding tussen die elementen is verschillend per leerling. Het moet nu eenmaal ook bij de leerling passen.

Hoe snel een leerling vorderingen maakt is ook niet eenduidig. Mij maakt het niet uit, ik vind het belangrijker dat er liefde voor de muziek is.

Zelf heb ik ook les, van de Russische pianist Alexander Drozdov. Want er valt altijd nog te leren!